Skip to content

Arabian menestystarina

Arabia on Suomalainen design sekä käyttövälineistöä valmistava yritys, jonka omistaa nykypäivänä Iittala. Arabian astiastot ovatkin lähes kaikille suomalaisille tuttuja. Arabia on keramiikkavalmistajana erittäin arvostettu, eikä vähiten korkealaatuisten tuotteiden ja niiden käytännöllisyyden takia. Jo yli 130 vuoden ajan Arabia on ollut eräs Suomen tunnetuimmista brändeistä, ja yritys on onnistunut kerta toisensa jälkeen uudistamaan itsensä.

Arabian tarina alkoi vuonna 1873, kun ruotsalainen keramiikkavalmistaja Rörstrand rakensi keramiikkatehtaan Helsingin Hämeentielle Arabianrantaan. Arabiasta tuli siis Rörstrandin tytäryhtiö. Tämä ruotsalainen yhtiö oli erityisen kiinnostunut Venäjän markkinoista, joten Suomi oli täten Ruotsia helpompi sijainti yhtiölle, koska jo tullimaksut olivat pienemmät Suomesta käsin toimittaessa. Ihan aluksi Arabia valmisti fajanssiastioita, saniteettiastiastoa sekä isoja lautassettejä. Lautassetit olivat yleensä jopa 24 ihmiselle, olihan 1800-luvun loppu illallisjuhlien kulta-aikaa. 1880-luvulla Arabiasta tuli osakeyhtiö, ja 1893 Gustav Herlitz alkoi johtaa yhtiötä, nostaen yhtiön valmistuskapasiteettia rajusti. 1900-luvun alussa Arabia voitti Pariisin maailmannäyttelyssä kultamitalin, joten Arabian laatu oli jo tällöin hurjalla tasolla. Samaan aikaan Arabian oma mallisto alkoi hahmottua, ja uusia koristusmenetelmiä kehitettiin. Ensimmäisen maailmansodan aikana, vuonna 1916, tapahtui suuri mullistus, Arabia myytiin suomalaisille ostajille. Carl Gustaf Herlitz aloitti Arabian rajun uudistusprojektin vuonna 1919, ja seuraavien vuosien aikana tehdas modernisoitiin täydellisesti.

1930-luku oli kovaa aikaa maailmanlaajuisen talouskurimuksen myötä, mutta Arabia selvisi tästäkin kiristämällä tuotannon tehokkuutta. 1940-luvun lopulla Arabian tehtaassa työskenteli jo yli 2000 työntekijää, joten kyseessä oli jo suuren luokan tekijä. 1950-luku oli kukoistuksen aikaa Kaj Franckin johdolla, ja tekniikkaa uudistettiin. Tällä vuosikymmenellä lanseerattiin myös Franckin Kilta -sarja. 1960-luvulla lanseerattiin muun muassa kuuluisat Ruska ja Paratiisi astiastot, sekä taitelija Kaipiaisen upea Orvokkimeri -taideteos oli esillä Montrealin maailmannäyttelyssä vuonna 1967. 1970-luvulla tehdas modernisoitiin jälleen, tällä kertaa automatisoinnilla. 1980-luvulla Arabia-museo sekä Arabia-galleria avautuivat yleisölle. Uudistettu Kilta -sarja lanseerattiin vuonna 1981 nimellä Teema. Arabia palkkaa myös uusia taiteilijoita; Tuomisen, Paikkarin ja Von Fieandtin. 1990-luku oli suurien muutosten aikaa, kun Hackman yhtiöt osti Arabian vuonna 1990. Samana vuonna Arabia juhlistaa 125-vuotispäiviään, ja erittäin suosittu Muumi -sarjasto lanseerataan. Arabia myös voittaa vuosituhannen lopussa useita palkintoja kansainvälisissä kilpailuissa. 2000-luvulle tultaessa Arabia on Suomen arvokkain brändi. Vuonna 2007 suomalainen Fiskars ostaa Iittalan ja täten myös Arabian. Vuonna 2010 Arabian logo uudistetaan, ja vuonna 2016 Arabian keramiikkatehdas Suomessa sulkeutuu, ja valmistusta jatketaan ulkomailla. Tänään, vuonna 2019, Arabian menestystarina jatkuu yhä edelleen.